De allmänna opinionerna.
En allmän opinion (engelska; public opinion) är en åsikt som är spridd offentligt och den skiljer sig på så sätt från en outtalad och privat åsikt som man håller för sig själv.
I svenska språket har vi, kanske på grund av hur pressen uttrycker sig i rubrikerna, tagit för vana att i dagligt tal använda oss av uttrycket “den allmänna opinionen”. Då syftar vi alltså på den dominerande åsikten i en viss fråga. I den mer komplicerade verkligheten bakom tidningarnas rubriker finns det i själva verket massor med olika opinioner i alla frågor.
Allmänna opinioner har samma betydelse för demokratin som vattnet har för sjöfarten.
Så viktiga är de att de finns med redan i första raden i en av våra grundlagar, regeringsformen, fast utan att nämnas direkt vid namn:
“All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.”
Enligt grundlagen är alltså den allmänna opinionen institutionaliserad genom ett parlament till vilket vi sedan hundra år har allmänna val. Det svenska styrelseskicket bygger hela sin legitimitet på parlamentets förmåga att företräda den allmänna opinionen i olika frågor.
Om vi sammanfattar det vi har gått igenom fram tills nu så är den parlamentariska metoden vi använder bland annat behäftad med följande praktiska hinder för folkviljans förverkligande:
- Det är ett representativt system som bara delvis demokratiserats genom att vi infört allmänna val för hundra år sedan.
- Det är en tvåstegsdemokrati. Därför kan vi bara välja mellan kandidater som ett antal samhällseliter (partier) har godkänt åt oss på förhand.
- Partierna, som vi har mycket lågt förtroende för, utmärker sig inte som varande demokratiska utan som varande toppstyrda maktorganisationer. De har alltså inte några förutsättningar att kanalisera medborgares åsikter upp till beslutsnivån eller förankra besluten nedåt.
- Partierna har utvecklat gemensamma intressen som de skyddar genom att försvåra för konkurrerande alternativ i syfte att behålla tingens ordning.
- Partiernas ledningar har i praktiken tagit makten över den riksdag som egentligen skulle ha representerat landets medborgare.
Allt sammantaget kan man dra slutsatsen att det inte är ett särskilt bra sätt att institutionalisera några allmänna opinioner.
Om vi ska komma till bukt med demokratins legitimitetskris genom mer demokrati har vi nu identifierat en uppgift som behöver lösas: Institutionalisera de allmänna opinionerna på ett trovärdigare och mer funktionellt sätt som möter demokratikriterierna bättre.
Att mäta allmänna opinioner.
På 1930-talet började den amerikanska sociologen och psykologen George Gallup använda sig av en vetenskaplig metod för att mäta allmänna opinioner i representativa urval.
När man ska mäta halter av, exempelvis, metaller i vattnet i en sjö så pumpar man inte upp allt vatten ur sjön och tar med hela sjön till laboratoriet i en lång karavan av tankbilar. Istället tar man några prover ur olika delar av sjön med hinkar eller provrör. Dessa prover analyseras sedan på laboratoriet. I proverna man har tagit kan man se hur mycket zink, koppar, krom och fosfor det finns i sjöns vatten.
Det vatten man får med sig från sjön till laboratoriet är representativt för vattnet i sjön. Genom att titta på förhållandevis lite vatten kan man få veta vilken koncentration det finns av de olika metallerna i hela sjön.
På samma sätt kan man göra sociologiska undersökningar i ett representativt urval. Den största delen av den här typen av undersökningar som opinionsmätningsföretag gör rör inte alls politiska frågor utan är marknads- kund- eller medarbetarundersökningar som beställs av företag som vill ha faktaunderlag för beslut som de ska fatta. Om urvalet ska vara just representativt behöver det göras på ett speciellt sätt. Man kan inte fråga de människor man träffar på Karlaplan i Stockholm vad de tycker i en speciell fråga och tro att deras åsikt ska vara representativ för hela befolkningen. Man kan inte heller låta urvalet bestå av bara de som själva är intresserade av att svara på frågor. De kommer inte heller vara representativa för hela befolkningen utan vara mer intresserade av det som har gjort att de visat intresse för att vara med i urvalet. Inte heller kan man slumpvis välja vilka som helst på Facebook eller i ett telefonnummerregister för då blir det i bästa fall bara representativt för de som är med där. För att urvalet ska vara representativt behöver man använda den blinda och neutrala slumpen som verktyg och det urval man ska låta slumpen välja ur ska vara alla de som är underställda det politiska beslutet och kan göras ansvariga för sina handlingar. De myndiga personer som bor i landet.
Nu kan man förstås hävda att om man inte själv har varit med och sagt sitt så finns inte någon politisk jämlikhet. Beslutet är inte legitimt om man själv inte fått vara med. Men så här fungerar det representativa urvalet: Du är förvisso helt unik som individ. Men just din åsikt i en specifik sakfråga delar du med en grupp andra i samhället. När man frågar ett representativt urval är den gruppen som tycker precis som du i den frågan proportionellt sätt lika stor som den skulle vara om man frågat hela befolkningen. Inklusive dig. Du kan alltså vara säker på att, även om kanske inte just du som individ har blivit tillfrågad i en sådan mätning så har, tillräckligt många personer som tycker precis som du i den frågan blivit tillfrågade. De har fått påverka resultatet av undersökningen i precis proportionell utsträckning. Man har, bara för mätningens skull, låtit slumpen skapa en befolkning i miniatyr som har fått svara på vad alla i hela befolkningen tycker.
Vi har precis beskrivit en metod som skulle kunna vara stommen i någon man skulle kunna kalla, om inte namnet vore upptaget, en representativ demokrati. En demokrati som representerar medborgarna genom att kanalisera politiskt inflytande nerifrån och upp. Ett sätt att institutionalisera allmänna opinioner. Eftersom det ger medborgarna en möjlighet att representera sig själva direkt, och representativ demokrati är upptaget, kan vi kalla det ”direkt representativ demokrati”.
Går det att göra ett åsiktsrepresentativt system med färdiga åsiktspaket enligt den toppstyrda uppifrån-och-ner-modellen vi har idag? Ett där det fanns tillräckligt många partier så att vi alla kan hitta något parti som precis representerar alla våra åsikter?
Det kan man faktiskt enkelt räkna ut om vi för enkelhetens skull låtsas att vi lever i en helt binär värld där det bara finns två åsikter i varje fråga. En för och en emot. Om det bara fanns en enda sakfråga i samhället skulle det behövas två politiska partier. Ett som är för och ett som är emot i den frågan.
Om det fanns två frågor i detta binära samhälle skulle det behöva finnas fyra partier. Ett parti som är för i bägge frågorna och ett parti som är emot i bägge frågorna, ett parti som är för i den ena frågan och mot i den andra och ett parti som är emot i den första och för i den andra. Varje gång vi lägger till en fråga fördubblas alltså antalet partier som behövs för att du garanterat ska kunna välja ett som representerar din åsikt. Nu har vi exempelvis åtta partier representerade i den svenska riksdagen vilket skulle vara precis lagom om den hade till uppgift att hantera maximalt tre stycken frågor där man kan vara för eller emot. Skulle en fjärde fråga komma upp på den politiska dagordningen så spricker systemet.
Även om vi skulle begränsa oss till en representativ partidemokrati där vi bara har 25 stycken frågor i hela vårt samhälle, med bara alternativen för eller emot, så skulle det behövas 33 554 432 politiska partier (1*2^25) för att täcka de tänkbara åsiktskombinationerna. Mer än tre gånger så många som landets invånare.
Systemet är byggt upp och ner.
Hur media använder opinionsmätningar.
De första beställarna av opinionsundersökningar från de opinionsmätarföretag som poppade upp på 1940-talet var tidningarna. Tidningarnas tidiga intresse för opinionsundersökningar berodde förstås på att de kunde skapa nytt och intressant tidningsinnehåll som i sin tur sålde tidningar.
Väljarbarometrar av väldigt skiftande kvalitet har därför under lång tid publiceras titt som tätt med kommentarer från tidningarnas egna experter. Det har givit politiken en medialt passande känsla av spel och tävling där staplar, procent, trender och prognoser lockat tidningsläsare och gjort att den publicerande tidningen ibland även blivit omnämnd och refererad till i andra konkurrerande media.
Eftersom vi har just en partidemokrati har opinionsmätningar som publiceras i media nästan blivit synonymt med partisympatiundersökningar där respondenterna fått svara på vilket parti de skulle rösta på om det var val idag, vilket parti de tycker näst bäst om och så vidare. Dessutom har de ofta använts för att försöka spå in i framtiden. Hur utfallet i ett framtida val kommer bli exempelvis. Eftersom den sortens spådomar egentligen inte går att göra har det gjort att opinionsundersökningar fått ett skamfilat rykte.
Det har dessutom förvärrats av att de som publicerar tidningar naturligtvis har lönsamhetskrav vilket gör det viktigt att göra mätningarna så snabbt och billigt som möjligt. Dessutom är det inte någon nackdel i kommersiell mening för publicerande media om mätningarna visar sensationella resultat som passar i stora rubriker.
Därför är tyvärr lockelsen stor att göra snabba, billiga och riktigt dåliga mätningar.
Ibland kan även organisationer som vill påverka opinionen låta göra opinionsmätningar där frågor har ställts på ett sådant sätt att de givit ett svar som stödjer organisationens syfte. Resultatet ger de gratis till media som tacksamt publicerar det på nyhetsplats. När vi läser i tidningen att nio av tio svenskar tycker att ost är det godaste pålägget på smörgåsen kan vi ana vem som har bekostat undersökningen och att frågan är ställd på ett sätt som försvarar den investeringen. Vilka står bakom de undersökningar som visar att sju av tio svenskar tycker att det ska vara lättare att starta och driva företag eller att sex av tio svenskar vill se en minskad invandring?
Oavsett vad media använder metoden till kan opinionsmätningar förstås även användas på ett korrekt sätt för att mäta och väga åsikter om i princip vad som helst. Politiska sakfrågor till exempel. Som hur invånarna i landet ställer sig till en proposition från regeringen, en budget, grundlagsförändring eller en pensionsöverenskommelse.
Hur politiska partier använder opinionsmätningar.
I politikers händer är opinionsmätningar en källa till kunskap som gör det möjligt att manipulera opinionen. Driften är att kunna fånga upp opinionsrörelser och möta dem för att behålla sin popularitet för att vinna nästa val eller att neutralisera opinioner med motdrag. Partier gör ofta opinionsmätningar vars resultat de inte publicerar så att medborgarna får ta del av dem. Om de inte vidarebefordrar resultaten till medierna för att påverka opinionen.
Ett exempel är den ryske presidenten Vladimir Putin. Han tillhör partiet Enade Ryssland som beskriver sig själv som ett mittenparti.[1] Johanna Melén intervjuade Putin-kännaren Aleksej Muchin i P1-programmet Konflikt som sänds i början på mars 2018:
“Folkets stöd har Putin skaffat sig genom att lyssna till vad folket vill ha. Han följer noga sociologernas arbete”, säger Aleksej Muchin “och anpassar sig efter majoritetens vilja.” “Populism”, föreslår jag. “Nej det är inte populism”, säger Aleksej Muchin “det är att stödja sig på majoritetens intressen. Ofta”, säger Muchin “kan man i andra länder, också i Europa, höra människor säga att vi skulle också vilja ha en sån president som Putin och för andra ledare som till exempel Ungerns premiärminister Viktor Orban, men också”, säger Muchin ” för Ukrainas president Petro Porosjenko har Putin blivit en slags förebild. De vill förstås upprepa hans framgångshistoria.”[2]
När det kommer till arbetet att avläsa och manipulera opinioner på ett mer rationella sätt finns det säkert några som hoppas på, och många som fruktar för, den artificiella intelligens som det nu finns en kapplöpning om att utveckla.
Sören Holmberg kallar tiden mellan 1950 och 1964 ”den stor hysch-hyschperioden när det gäller de svenska opinionsmätningarna”. Holmberg skriver: ”Undersökningar gjordes åt de politiska partierna, men inga resultat publicerades offentligt. ”[3] Socialdemokraterna var, enligt Holmberg, först redan under 1940-talet med att beställa opinionsmätningar från Gallupinstitutet för att få underlag för sin valplanering. De började i slutet av 1960-talet göra egna regelbundna undersökningar och Moderaterna tog efter i början av 1970-talet. Sedan kom resten av partierna i en strid ström.
Socialdemokraterna, som numera kallar sig framtidspartiet, har som uttalad ambition att vara i den politiska mitten. Detta har Stefan Löfven satt ord på: ”Vi står i mitten av svensk politik. Vi är ett parti för många inte bara för några få.” Kanske är man inspirerad av den lyckade triangulering som Moderaterna under Fredrik Reinfeldt gjorde under sin regeringstid mellan 2006 till 2014. Att triangulera är att inta en tredje position mellan sin egen tidigare ståndpunkt och motståndarens. Man närmar sig helt enkelt sin motståndares åsikt för att locka till sig motståndarens väljare. Därför låter en socialdemokratisk rikspolitiker numera som en blandning mellan en socialdemokrat och en sverigedemokrat när den talar om migration och integration. För att göra detta på rätt sätt krävs det att man har ordentliga fakta om opinionerna i samhället. Det får man bara med opinionsmätningar.
Kunskaper om väljarnas åsikter kan alltså med framgång användas genom att man låter de bli grunden för en ny och populärare politik. Men ”att ge folket det de vill ha” har samtidigt ett par dolda kostnader för partierna.
Dels blir det politiska systemet instabilt när partierna flyttar sig. Moderaterna var länge det parti som var längst till höger. När de flyttade sig mot mitten för att maximera sitt väljarstöd öppnade de upp för nya utmanare på högerkanten.
Dels är positionsförflyttningar ovant för vissa väljare som har en lite romantiserad bild av politiskt engagemang från folkrörelsernas tid. Många vill gärna smittas av en politisk glöd som de känner kommer från djupet. Åsiktsbyten gör det svårare för den typen av väljare att upprätthålla både sina partisympatier och sitt förtroende för det politiska systemet i sin helhet.
Folkstyret.
Folkstyret är ett demokratiskt parti som är skapat för att motverka och åtgärda bristerna med demokratin med mer demokrati. För att lyckas med det fungerar Folkstyret annorlunda jämfört med andra partier.
Folkstyret voterar invalt i en beslutande församling så som man har mätt att medianmedborgaren tycker i frågan. Om Folkstyret är invalt i riksdagen och regeringen lägger en proposition så skickar Folkstyret frågan vidare till ett representativt urval av medborgarna. Ett minidemos. De får tid för att tänka över sitt beslut, en chans att följa med i samhällsdebatten och även relevant information om regeringens förslag tillsammans med argument för och emot samt en beskrivning av de troliga konsekvenserna ett styrkande eller avslag sannolikt medför[4]. Svarar gör respondenterna på en femgradig Likertskala graderad från ”Mycket dåligt förslag” till ”Mycket bra förslag” Medianvärdet, den statistiskt normala åsikten om regeringens proposition är utfallet. Vid ett statistiskt säkerställt ja eller nej röstar alla Folkstyrets invalda enligt det. Annars har inte något svar kunnat utläsas varvid Folkstyret avstår.
Det detaljerade resultatet av mätningen publiceras offentligt. En diskussion om eventuella skillnader mellan övriga partiers voteringar och Folkstyrets kan alltså komma till stånd med frågor som: Varför gjorde det ena eller andra partiet en annan bedömning än medborgarna? Bara deltagandet, möjligheten att påverka, i sig bör rimligtvis göra politiken och demokratin intressantare och mer attraktiv för medborgarna.
Folkstyret är en aggregerande institution som ger medborgarna lika inflytande (lika rösträtt i det slutliga avgörandet och effektivt deltagande) i de politiska besluten. Det startar en positiv utveckling som ställer nya krav på den offentliga debatten som kommer behöva vända sig mer respektfullt mot medborgarna. Inbjudan till engagemanget, och publiceringen av alla resultat skapar med tiden en ökad kunskap (upplyst förståelse) både om hur samhället fungerar och ger medborgarna självkännedom. Medborgarna kommer på så sätt kunna kontrollera om det som populistiska politiker påstår om en ”tyst majoritet” verkligen stämmer. Eftersom alla som är underställda de politiska besluten har lika stor chans att bli tillfrågade (fullständig inkludering) och även får lyfta egna förslag till den politiska agendan (kontroll över dagordningen) kommer vi mycket närmare det demokratiska idealet i alla fem kriterier.
Se det som maktdelning. I parlamentet bildar Folkstyret en andra kammare av variabel storlek beroende på valresultatet. Denna andra kammare är medborgarnas.
Vi tar upp resonemanget med integrerande och aggregerande institutioner igen. Vi konstruerade en skala med heltal från diktatur med 0 poäng till en idealdemokrati med 10 poäng. Däremellan kunde olika polyarkier ha mellan 1 och 9 poäng beroende på hur väl de möter demokratikriterierna.
Partierna i vårt system är integrerande institutioner och riksdagen är en aggregerande institution. Vår polyarki kan placeras in på denna skala och då har vi följande underlag till vår bedömning:
- Partierna toppstyrda och har tappat kontakten med cirka 99% av oss medborgare.
- Det är lite si och så med konkurrensen mellan partierna.
- Riksdagen styrs i praktiken av partiledningarna.
Dessa faktorer ger sammantaget förstås en mycket låg poäng som ligger närmare 1 än 5. Folkstyret är en aggregerande institution som möter demokratikriterierna mycket bättre än riksdagen. Åtminstone med en demokratipoäng väl över 5. Folkstyret invalt i riksdagen gör att hela systemet i sin helhet får högre poäng.
Ett mer demokratiskt land.
Några argument för Folkstyret.
Det ger stor legitimitet.
Genom att fråga ett representativt urval av medborgarna får man veta precis vad alla medborgare tycker. Inte bara de som har starkast åsikter eller är mest påverkade av lobbyorganisationer eller egenintressen. Legitima beslut har det fina med sig att de dessutom blir mycket enklare att implementera i och med att de byråkrater som ska agera utifrån besluten vet att medborgarna i större utsträckning faktiskt står bakom besluten och respekterar dem.
Det ger experter lagom makt
De som förordar olika former av teknokrati eller meritokrati uppvisar inte sällan även en försvarlig del av demofobi. Det kan exempelvis vara en rädsla för att den politiska agendan idag styrs av en pöbel som inte bryr sig om miljön tillräckligt mycket för att kunna göra tillräckliga insatser för klimatet i tid. I själva verket kan det vara så att medborgarna verkligen har förstått, och tar experternas oro på stort allvar medan det är lobbyingorganisationer och andra starka aktörer som påverkar politiker i en annan riktning. Människor har generellt stor tilltro till den som är påläst och kunnig i sitt ämne och kan lämna väl underbyggda, och trovärdiga, argument. Den har en stor auktoritet. Experternas direkta styre kan aldrig bli legitimt men deras sakliga och trovärdiga råd till ett suveränt folk kan skapa ett styre som är både legitimt och ger beslut av hög kvalitet.
Det ger handlingskraft och effektivitet.
Beslut kan ibland behöva vara snabba. Det här har alltid varit en av ursäkterna för att kunna bevara en representativ partidemokrati med öppna mandat. Det är dock väl mycket av en demokratisk kostnad för oss medborgare att offra för att slippa behöva rösta mer än vart fjärde år. Genom att fråga ett representativt urval kan man få ett demokratiskt beslutsunderlag mycket fortare än den tid det tar för de politiska partiernas representanter att komma överens på det där odemokratiska sättet (som inte baserar sig på hur vi väljare har röstat).
Demokrati måste ibland få ta tid. Många beslut är av den karaktären att de ska vara långsiktiga och extra väl genomtänkta. Därför behöver regeringar, lagråd och remissinstanser tid på sig att göra ett bra och genomtänkt jobb. Däremot är inte demokratin betjänt av att partier av taktiska skäl eller prestige spärrar och försvårar genomförandet av väl behövda beslut. Folkstyret, med sitt legitima underlag, kan vara en väg att låsa upp såna knutar.
Samtidigt kan det i konkurrensen gå lite för fort ibland. Partier kan till exempel, för att göra avtryck i debatten och för sin överlevnad, sätta i system att hela tiden föreslå stora ändringar i exempelvis skolpolitiken. Ett resultat kan bli ett utbildningsväsende som inte får den arbetsro den behöver med sjunkande resultat som följd. I backspegeln kan det se ut som om det hade varit bättre för både skolorna och eleverna om inte politikerna hade lagt sig i alls.
Det är billigare för skattebetalarna.
Alla demokratiska system och arbetssätt kommer med en räkning. Alla offentliga räkningar betalas av folket. Som ett exempel på det kan man nämna att bara Sveriges kommuner årligen förbrukar 6,7 miljarder kronor på politisk verksamhet. Det är vad det kostar skattebetalarna att ha kommunalpolitiker sittande i möten med mera. Att i högre utsträckning fråga ett representativt urval kostar naturligtvis mycket mindre. Det är också billigare än att starta en landsomfattande folkomröstning varje gång ett beslut ska tas.
Det är svårt att manipulera.
Främmande makt kan inte hacka en mätning av opinionen. Slumpen är med och väljer ut de som ska tillfrågas så den som vill manipulera har först den helt omöjliga uppgiften att påverka systemet utan att veta vart stöten ska sättas in. Den som vill påverka hela opinionen måste verka i det öppna och kan inte fokusera på enskilda individer, delegater eller representanter.
Det finns ingen partiorganisation.
Oligarkins järnlag visar att politiska partier bara kan vara demokratiska i själva starten. Det är bara då som det kan finnas en genomgripande nerifrån-och-upp funktion. När partiet är organiserat får de i ledningen, i konkurrens med andra partiers ledningar, en koncentration av kompetens och ägande av information som gör att de längre ner i organisationen får mindre makt och inflytande. Det sker automatiskt och utan någon ond vilja från ledningen. Det är bara en oundviklig konsekvens av organisationsformen.
Folkstyret är ett virtuellt parti som kan liknas vid en trojansk, demokratisk, häst som väljarna rullar in i riksdagen. Det finns inget utrymme för spel och inga risker för odemokratiska överenskommelser i låsta rum. Bara medborgarnas vilja.
Det gör att väljarnas preferenser i högre grad återspeglas i besluten.
Ett demokratiskt fundamenta är att väljarnas åsikter på något sätt ska påverka den förda politiken. Det här ökar med Folkstyret invalt. Den aktör som vill ha makt i ett parlament att genomföra ett politiskt beslut behöver liera sig med andra om de inte har egen majoritet. Om medborgarnas åsikt har en beslutsmässig tyngd i parlamentet finns därför ett incitament för de andra politiska spelarna att ansluta sig till just den åsikten. Resultatet är ett beslut mer i medianmedborgarens smak.
Det gör våra opinioner synliga för oss själva.
Vad tycker vi medborgare generellt om regeringens senaste förslag? Vet du det? Det är inte alltid vi har en aning. De politiska partierna vet det förmodligen eftersom de själva köper opinionsundersökningar från företag som gör sådana. Men svaren berättar de inte för oss medborgare om de inte gör det i syfte att manipulera opinionen.
Det finns även politiker som påstår saker om oss medborgare. De säger att vi innerst inne tycker än det ena och än det andra. Hur ska vi kunna verifiera att det de påstår om oss verkligen stämmer? Offentligt publicerade mätningar i sakfrågorna ger väljarna en viktig källa till kunskap och politisk självkännedom vilket är rena raketbränslet för den fria opinionsbildningen som är central i en demokrati. Ju kunnigare och med insatta vi medborgare är desto mer demokratiskt blir vårt samhälle.
Det gör att makthavarna behöver respektera medborgarna.
Ett sätt som politiska partier använder sig av idag för att driva igenom beslut som medborgarna inte gillar är breda blocköverskridande överenskommelser. Finessen med det är att väljarna i efterhand inte kan utkräva ansvar av de inblandade genom att rösta på ett parti i annat block. Partierna kallar det att ta ansvar. Idag är det här beteendet inte förknippat med någon större politisk kostnad. Medborgarnas enda sätt att utkräva ansvar – vid valet – har de tagit ifrån oss. Om medianmedborgarens åsikt även var representerad i riksdagen skulle partierna åtminstone få en liten men tydlig “pedagogisk uppförsbacke” när de som varande våra representanter behöver förklara varför de går emot oss, runt oss eller bakom oss.
Det är inte belastande för medborgarna.
Informerade opinionsmätningar, Folkstyrets modell, gör att vi alla delar på jobbet. Eftersom varje representativt urval av medborgare väljs med slump behöver vi inte votera så ofta. Istället får vi, med kanske ett par års mellanrum, en fråga vi kan sätta oss in i och bli ambassadör för.
Det fungerar på alla nivåer.
Till tre nivåer i samhällsstyrningen har vi väljare valsedlar. Folkstyret fungerar på samma sätt i alla dessa tre nivåer. Till den lokala nivån (under den kommunala) närmast medborgarna bör partiopolitiska kommundelsnämnder med direktvalda ledamöter skapas som exempelvis Svågadalsnämnden[5]
Det är slutet för populismen.
När medianmedborgarens åsikt finns representerad kan ingen annan påstå att det är de som på riktigt representerar medborgarna eller säger som medborgarna tycker. Ingen kan heller påstå att medborgarna inte får komma till tals.
Folkstyret är slutet på populismen och uppfyller på ett unikt sätt de grundläggande kraven: Medborgarstyrelse, rättsstat och handlingskraft.
Frågor och svar
Lämnar Folkstyret in motioner?
Ja. Varje gång det görs ett representativt urval och frågor skickas ut får respondenterna även frågan om de själva har något förslag de vill lämna, eller om de vill ställa sig bakom någon annans förslag. (Inkomna förlag publiceras offentligt, utan att röja inlämnarens identitet, i en lista.) Förslag tas från listan i popularitetsordning och omvandlas till folkmotioner. Det här gör att vi kommer närmare ett av målen i demokratikriterierna: Kontroll över dagordningen.
Behöver vi inga partier längre?
Alla partier som har minst en presumtiv väljare behövs. Det finns ingen anledning att tro att en majoritet en dag kommer rösta på Folkstyret. Det var länge sedan ett parti fick mer än 50% av rösterna. Det skulle förutsätta att alla andra partier skulle prestera orimligt dåligt eller att människor helt skulle sluta ha annat än statistiskt normala uppfattningar i vissa frågor. 1,5 miljoner svenskar är exempelvis medlemmar i LO som genom Socialdemokraterna arbetar för att ge dessa medlemmar olika förmåner. Dessa medlemmar kommer alltid ha en rationell anledning att rösta på Socialdemokraterna som kan företräda dem bättre än vad den statistiskt normala medborgaren har anledning att göra. De medborgare som, mer än något annat, vill se en strängare migrations- och integrationspolitik än den statistiskt normala medborgaren kommer att ha en rationell orsak att vilja rösta på SD eller ett liknande parti. Det kommer rimligtvis även fortsättningsvis finnas partier som är mer företagarvänliga, mer feministiska, positivare till EU, miljöengagerade o.s.v. än den statistiskt normala medborgaren.
Vem formulerar frågorna som ska ställas i undersökningarna?
Frågorna i undersökningarna är alltid hur man ställer sig till den aktuella propositionen eller motionen.
Hur hanteras svarsbortfallet?
Det blir alltid ett svarsbortfall när man gör en opinionsmätning en håller en folkomröstning eller ett val. Även när riksdagen ska votera händer det att ungefär 20% av ledamöterna inte är närvarande. I riksdagsvalet 2014 var det 14% av de röstberättigade medborgarna som inte röstade. Normalt anser forskarna att de som inte röstar eller svarar på enkäter tycker ungefär som de som svarar eller röstar gör. Det finns en röstningskalkyl som brukar användas när man rationellt vill förklara hur sannolikt det är att någon kommer rösta. Enligt den är det viktigt att den röst man har kan påverka. Den som blir utvald av slumpen att delta i en undersökning är kanske en av tusen istället för en av 7,5 miljoner och har alltså mycket större (7 500 gånger större) rationell anledning att svara. Den som trots det ändå inte svarar är nog helt enkelt inte alls intresserad och kommer inte svara hur än frågan ställs. En anledning att rimligen kunna förvänta sig ett mindre svarsbortfall i en Folkstyret-votering är att man får bilda sig en uppfattning och svara direkt i en sakfråga och inte behöver översätta hela sin världsbild till något så grovt och abstrakt som partisympatier.
Varför inte mer deliberation?
Statsvetaren James S Fishkin från Stanford universitetet har i ”När folket talar” redogjort för sina experiment med deliberativa opinionsundersökningar. Han har gjort en intressant figur med axlarna deliberation och deltagande som vi kan anpassa till våra aktuella förhållanden. I vår har vi två axlar där den horisontella är representativitetsaxeln. Längst till vänster på denna axel är maximal politisk jämlikhet, vilket motsvarar antingen alla i befolkningen eller ett representativt urval och längs till höger är en, på vilka andra kriterier som helst, utvald grupp.
På den vertikala axeln finns längst ner en rå, allmän och fullständigt speglad opinion som är helt obildad och inte fått tänka efter alls och högst upp finns en filtrerad, förvrängd, förädlad eller korrumperad, opinion. I det här diagrammet kan vi lägga in olika metoder för att institutionalisera allmän opinion.
Någonstans i den övre vänstra kvadranten kan vi placera en folkomröstning. Den omfattar alla och svaret är färgat av mycket lobbying, reklam- och påverkanskampanjer, spinning och sanna och falska hot, rena lögner och löften om vart annat. Dessutom används den av många som en möjlighet att protestera mot det politiska etablissemanget. Den politiska jämlikheten är alltså ganska hög men resultatet speglar inte opinionen så bra. Den blir förvrängd.
I den övre högra kvadranten finns exempelvis vårt eget parlament. De visar även den en vrångbild av den allmänna opinionen som är påverkad av en massa andra saker. Dessutom är det en grupp som är utvald baserat på medlemskap i politiska partier vilket inte är något som kännetecknar allmänheten.
I den nedre högra kvadranten hamnar exempelvis en opinionsundersökning i en självrekryterad panel. Åsikterna kan vara råa, utan eftertanke och helt speglade men gruppen är inte representativ.
Den nedre västra kvadranten finns den råa, speglade och helt ogenomtänkta opinionen med maximal politisk jämlikhet.
Den politiska jämlikheten vill vi ha. Den hör till ett av våra demokratikriterier och är legitimitetsskapande. Därför ska vi hålla oss allra längst ut till vänster i det tänkta koordinatsystem vi har framför oss. En helt ogenomtänkt opinion där de som bestämmer inte har tänkt igenom konsekvenserna vill vi inte ha. Alltså vill vi inte vara längst ner. Förvrängda eller korrumperade åsikter vill vi förstås inte heller ha för de är inte legitima. Den mesta legitimiteten kommer ligga längst till vänster i mitten. Det skapar vi med en opinionsmätning i ett representativt urval med tillräckligt med betänketid, information om förslaget, bakgrunden och de konsekvenser de olika alternativen sannolikt får.
Varför inte anordna folkomröstningar om allt?
De medborgare som inte känner sig delaktiga kan vilja uttrycka sin egen åsikt i sakfrågor i hopp om att få påverka. Att ställa krav på folkomröstningar ligger nära till hands eftersom det redan finns som möjliga säkerhetsventiler i vårt representativa system när de valda känner att de behöver rådfråga medborgarna.
Att ha folkomröstningar i varje fråga, via en app eller webbsida, kräver ett system som klarar av flera miljoner röstningar varje dag. Det kräver av oss medborgare att vi sätter oss in tillräckligt i varje fråga vi ska votera om. Det innebär en kraftansträngning som är svår att kombinera med ett arbete, föräldraskap och en självförverkligande fritid. Ett sådant system kan i praktiken göra oss till ständigt röstande slavar istället för att ge oss friheten att leva våra liv som vi finner det bäst.
Informerade opinionsmätningar, Folkstyrets modell, är bättre eftersom vi alla delar på jobbet och eftersom varje representativt urval av medborgare väljs med slump behöver vi inte svara (eller votera om ni så vill) så ofta. Istället får vi, med kanske ett par års mellanrum, en fråga vi kan sätta oss in i och bli ambassadör för.
Varför inte artificiell intelligens?
Redan på 1950-talet, optimismens stora årtionde, spekulerades i att låta rättvisa maskiner fatta de stora besluten i samhället. Naturligtvis kommer AI i framtiden ha sin plats i många skilda sektorer. Den slumpmekanism som väljer ut det representativa urvalet kan sägas vara en mycket enkel form av artificiell intelligens så till del är Folkstyret en del av det. I övrigt får man nog se framtiden an och hantera det vartefter det uppstår. Varje generation behöver som sagt erövra och implementera demokratin på bästa sätt i sin tid och med sina förutsättningar.
Vilka sitter på Folkstyrets platser?
Enligt SCB (2015) var antalet uppdrag i kommunerna 60 600 stycken och de valda/anställda politikerna bara 36 800 personer. Ett underskott på 23 800 personer alltså. I landstingen var uppdragen drygt 7 000 fördelat på drygt 4 400 personer. Ett underskott på 2 600 personer. SCB hittade mer än 1 000 valda politiker i Sveriges kommuner som satt på så många som 4 stolar eller fler. Det finns även en överlappning mellan landsting och kommuner vilket innebär att cirka 2 800 politiker uppbär uppdrag i bägge.
Redan 2015 saknades alltså 27 800 personer i vårt politiska system och allt sedan dess hör vi om mer avhopp.
Att bara värva personer från den knappt halva procenten av landets invånare som är tillräckligt intresserade av att göra det under ledning av något av de toppstyrda partierna vi har idag är att använda en alldeles för liten rekryteringsbas.
Det här har som konsekvens att du som tycker att du har intresse och kompetens kan själv söka någon av de här positionerna. Du väljs direkt av väljarna för en fyraårsperiod och behöver inte styras av någon partitopp[6]. Du ansvarar istället direkt inför väljarna. Systemet kallas demokrati. Det betyder bland annat att du byts ut om du inte levererar.
Hur är Folkstyret organiserat?
Folkstyret är ett virtuellt parti. Det finns ingen traditionell organisation med intern politikutveckling som kan hindra partiet att representera de som är underställda de politiska besluten. De som representerar Folkstyret har i övrigt en grundlagsskyddad rätt att bilda föreningar eller organisera sitt arbete som de finner bäst för att fullfölja sitt uppdrag eller sprida information om verksamheten i valrörelser och liknande.
Vad gör Folkstyrets representanter i den beslutande församlingen?
Riksdagsarbetet regleras i lag. I övrigt förväntas de vara med och göra om medborgarförslag till folkmotioner och arbeta för transparens och demokratisering.
[1] Enade Ryssland på Wikipedia [https://sv.wikipedia.org/wiki/Enade_Ryssland]
[2] Den politiska analytikern Aleksej Muchin på Centret för politisk information i Moskva intervjuad av Sveriges Radios korrespondent Johanna Melén i Konflikt i P1 – Förebilden Putin –[http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1026542?programid=1300]
[3] Sören Holmberg – Opinionsmätningar tar plats. – ur Demokratirådets rapport 2008. Medierna: Folkets röst?
[4] Professor Peter C Neijens[4] vid universitet i Amsterdam har provat något han kallar ”the Information and Choice Questionnaire” (ICQ). Det innebär att den som ska svara får information om vad experter anser att de olika alternativen har för sannolika konsekvenser. Studien bekräftade att många väljare hade liten kunskap om (sakfrågan i studien) och hade inkonsekventa preferenser. Informations- och frågeformuläret gjorde deltagarnas preferensröstningar mer konsekventa, särskilt för de deltagare med lägre nivåer av politisk sofistikering. Detta tyder på att detta beslutsstöd kan minska klyftan mellan politiskt sofistikerade och politiskt mindre sofistikerade.
[5] Svågadalsnämnden [https://www.hudiksvall.se/Sidor/Kommun–politik/Kommunens-organisation/Namnder/Svagadalsnamnden.html]
[6] Du kampanjar på det sätt du finner lämpligast. Själv eller tillsammans med andra, på gator och torg eller på Facebook. Väljarna skriver Folkstyret och ditt namn på en blank valsedel. Senast fredagen före nästa val behöver du anmäla ditt medgivande till kandidatur genom att skicka in en blankett till länsstyrelsen där du bor.
Ladda ner partiprogrammet som en PDF här.